Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

Mördegskakor; Schackrutor

Av Robina Antonik - 24 mars 2011 17:34

Mördegskakor;  Schackrutor


 

Ingredienser:
4½ dl vetemjöl
½ Strösocker eller

1 dl florsocker
200 g smör eller margarin


Gör så här:

Vispa smör och socker med elvisp, vispa tills det blir ljust och poröst. Tillsätt mjölet och vispa på låg hastighet tills det blir en smulig deg. Tryck ihop degen med handen i bunken. 

Dela degen i två delar och blanda i 2 msk kakao i den ena delen och 2 tsk vaniljsocker i den andra delen. Dela degarna i bitar som rullas till längder. Lägg en ljus och en mörk längd vid sidan av varandra osv. Låt vila kallt i 15-30 minuter.

Skär kakorna i 3-4 mm tjocka skivor som läggs på plåt med bakpapper. Grädda schackrutorna mitt i ugnen i 175°C i ca 8 minuter. 


Binas Tips!: Jag tycker att det är lättare och bättre att blanda ihop degen för hand. Om man vill kan man använda en plasthandske för mindre kladd. Desutom blir det mindre disk.



 



 


      

 
 
Ingen bild

plutt

24 mars 2011 17:54

måste ta och träffas någon dag. :)
Det hade varit trevligt, det var ju jätte längesedan vi sågs nu. :)
Men vi kan höras någon dag någon gång. :)

Robina Antonik

24 mars 2011 18:15

Vem är du plutt? ;)

 
Ingen bild

Plutt

1 april 2011 01:23

Din hemliga beundrare. ;)
Haha nej kanske inte riktigt men nästan. ;)
(Du vet du o jag,jag o du tillsammaaaans(sjunger))
Du vet vem jag är, men du vet ändå inte vem jag är. ;) Fast en gång i tiden kände du mig väldigt väl.:P

Robina Antonik

4 april 2011 05:30

hahahaha... hmmm.. men vem är du? :O jag blir galen om jag inte får veta! :O hahahah ;)

 
Ingen bild

Plutt

8 april 2011 22:27

Det kommer du snart få veta. :)
Tror jag? :O ;)

Robina Antonik

9 april 2011 11:00

jasså? :O

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Robina Antonik - 21 september 2013 14:40


Hasselbackspotatis                   4 port 8-12 potatisar 3 msk smör eller margarin 1 tsk salt 1 msk ströbröd + 2 msk torr riven ost.   Skala och skölj potatisen. Skär potatisen i tunna skivor, men inte helt igenom, den ska hänga ihop i b...

Av Robina Antonik - 12 november 2012 22:00

Du måste sluta!   Du måste sluta nu...Du förstör inte bara för dig själv utan för alla andra också. Jag HATAR att det har blivit så här. Jag hatar hur allt gift har gjort dig förstörd! Giftet som suger åt sig allt och förstör allt, inifrån...

Av Robina Antonik - 14 oktober 2012 17:00

Att vara tyst behöver inte betyda att man är blyg. Att vara tyst behöver inte betyda att man inget vet . Att vara tyst behöver inte betyda att man är mindre värd. Att vara tyst behöver inte betyda att man är dum.  Att vara tyst behöver inte ...

Av Robina Antonik - 14 oktober 2012 11:48

Coop Konsum Oxtorget   Coop Konsum på Oxtorget i Växjö är super! Riktigt stort utbud av ekologiskt som jag har fått dille på. En stor fiskdisk, inte ofta man ser det. Hyfsat trevlig personal. Men som sagt så älskar jag utbudet av ekologiskt! ...

Av Robina Antonik - 7 oktober 2012 18:45

Du försvann snabbt... borta med vinden! Jag kommer att sakna dig, men jag är besviken på dig. Du höll inte ditt ord, jag litade på dig och du höll inte vad du lovat! Vissa dagar var jag så lyckling med dig men vissa dagar svek du mig totalt....

Översätt / Translate

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Omröstning

Ostbågar eller chips? :)
 Ostbågar!
 Chips!
 Inget av det!
 Båda!

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Bloggerfy


Ovido - Quiz & Flashcards