Alla inlägg under januari 2012

Av Robina Antonik - 31 januari 2012 16:00

Efter första kursen på lördagen så mötte jag min vän Sara.G vi gick till Ica och handlade sedan gick vi hem till hennes mysiga lilla studentlägenhet och lagade till en god kycklinggryta. Vi satt och prata om allt mellan himmel och jord och gammla minnen. 


Dagen därpå begav jag mig till lokalen där kursen höll till för att gå andra kursen, "Bröllopstårtor".


När vi började hade fått anslagen färdiga, en stor och en liten och även smörkrämen var färdig. Så vi började med att täcka bottnarna med smörkrämen. Kavla ut sockerpastan och täcka tårtan. Dock visste jag redan hur man gjorde detta. Men alltid bra att träna mer på det också. 


Det jag var ute efter var att få hinna prova alla redskap som fanns att prova som jag inte hade hemma så jag var inte så noga med att göra den perfekta tårtan. 


Men jag hade roligt och det är härligt att träffa nya människor och det är spännande att se så många olika resultat av olika tårtor. 


Här är min tårta


 



Här är några av de andra fina tårorna  



           


Nästa inlägg visar jag bilder från sista kursen som jag gick, "Sockerblommor".  


Av Robina Antonik - 30 januari 2012 09:00

God morgon. Nyss vaknat. Idag är sista dagen här i det vackra vinterlandet.   

Om någon har missat det så har jag bott hos min vän Emma här uppe i Skellefteå i snart en vecka. (Mer om det lite senare). 


I lördags tog jag bussen till Luleå för att gå på kurs i spritsteknik. 

Lokalen där kursen höll till och deras butik, ligger på adressen:
Gammelstadsvägen 17E, Luleå

Besök gärna deras butik, finns otroligt mycket köksredskap för både bakning och matlagning. Kolla även in deras hemsida --> Lyckas med mat 




En liten del av deras butik
V
V

   



När jag hade hoppat av bussen vid bussstationen i Luleå så hade jag 20 min på mig att hitta till lokalen. Jag ville ju inte komma sent till kursen så jag valde att ta taxi då jag inte visste om jag skulle hitta i den främmande staden. Även taxichaffören hade svårt att hitta och han var väldigt förvirrad. Tillslut hittade vi och jag hann hänga av mig och ta på mig förklädet och ta plats vid "arbetsbänken".


   



 

Vi tränade på bland annat att spritsa med olika tyllar och vi använde oss av Royal Icing som stelnar efter en stund. Vi färgade Icingen med Pastafärg.


Blommorna vi tränade på var bland annat:


Margerit/Marguerit/Daisy (De vita blommorna)
V

V

  


Äppelblommor/Apple blossom (De rosa blommor)
V

V

  


Styvmorsviol/Stedmoder/Pansy
V

    


Vi tränade även på andra blommor som t. ex  
- Viol/Violet
- Påsklilja/Påskelilje/Daffrodil

- Dropflowers

- Och även blad.  


Hann dock inte ta kort på allt och några gick sönder i lådan påväg hem. 
Rolig första kurs och det var roligt att träffa nytt och trevligt folk. Lite svårt att förstå språket då kursledaren pratade danska. Men det gick bra ändå.  

Dock kände jag inte att jag lärde mig särskillt mycket jag redan kände till blommorna och tekniken. Men fick träna lite mer på min spritsteknik och det tar toppen. Plus att det var roligt. Så jag är helt klart nöjd med denna kursen.



I nästa inlägg visar jag bilder från kursen "Bröllopstårtor"



Ha det!   

Av Robina Antonik - 25 januari 2012 15:26


Har fått detta underbart goda recept på saffrans-kladdkaka av min minst lika underbara vän Emma Erdmann. Sitter just nu hemma hos henne uppe i Skellefteå och dricker gott te!


Baka och njut!


Saffrans-kladdkaka

2½ dl strösocker
1 dl riven mandelmassa
2 dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125g smör
100g vit choklad
1 påse saffran á 0,5g 


Garnering/Tillbehör

Florsocker
Grädde + ev. vaniljsocker


Sätt ugnen på 175 grader. Smöra/bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör till sist ner äggen. Ett i taget.
Häll smeten i formen. Grädda i ca 30-35 minuter i mitten av ugnen. Kakan skall fortfarande vara lite kladdig när den är klar! Serveras helst kall med en klick vispad grädde till.


Binas tips!: 
1. För er som älskar saffran så kan en påse saffran bli lagom. Då jag och mina gäster som jag bjöd denna kakan på tyckte att det var lite för stark saffrans-smak så kan det räcka med ½ påse saffran.

2. Ett annat tips är att pudra över florsocker över kakan, kanske har man en mall så att det blir ett häftigt mönster på. 
3. Sista tipset är att tillsätta lite vaniljsocker i vispgrädden när den vispas.   


          

Av Robina Antonik - 21 januari 2012 10:00


Här är några cake toppers som man kan ha på exempelvis studenten, barnkalas eller kanske påsktårtan?



Cake toppers är bara till för dekorering och inte till för att ätas. Fast att dessa figurerna är ätbara så är det inte särskillt gott att äta dem. Då jag har färgsatt figurerna med pasta färg, vilket egentligen är ätbart, så finns det vissa färger med vissa E-nummer som inte bör/skall ätas. 

Dessa figurer gjorde jag i höstas.


Studentmössa i miniformat, passar på både cupcakes och tårtor!V
V
 V 


   



Nallebjörn, blå! Passar till barnkalas, lillkillens kalas, dop m.m
V
V
 V 
 


 


Nallebjörn, Panda! Passar till allt/ det mesta. 
 V

 V
 V


   


Kanin på en gräsplätt med morötter! Passar det mesta eller kanske påsktårtan?
V

V
V
       

Av Robina Antonik - 19 januari 2012 22:01

Bullar/snäckor ca 50 st


Grunddegen:

50g jäst för söta degar
150g smör
5 dl mjölk 
2 dl strösocker
2 krm salt
14 dl vetemjöl
ev. 1-2 tsk kardemumma1-2 ägg (till pensling av bullarna)
pärlsocker (till garnering) 


Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.
Smula ner jästen i en degbunke. Rör ut jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resten. Tillsätt salt, socker och ev. kardemumma och rör om. Arbeta in allt mjöl i degen, degen skall bli mjuk och smidig. Låt jäsa 30 min övertäckt. Gör under tiden fyllningen. (Nedan finner du tips på fyllningar.) När degen har jäst färdigt: Kavla ut degen till en rektangulär platta, ca 20 x 50 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop. Skär ca 1½ cm tjocka skivor och lägg dem i bullformar med snittytan  uppåt. Låt jäsa ca 30 min, övertäckt. Vispa lätt upp ägg och pensla försiktigt på bullarna. Strö över pärlsocker eller annat valfritt alternativ. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 8-10 min eller i varmluftsugn 200grader i 10-12 min. 


Kanelfyllning
100g rumsvarmt smör 
½ dl strösocker
3 tsk mald kanel
ev. ½ tsk mald kardemumma
ev. 1 krm mald muskot




Rör smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt den malda kanelen. Vill man krydda fyllningen ytterligare kan man tillsätta lite kardemumma och en gnutta muskot. 


Vaniljfyllning 
150g rumsvarmt smör 
1 dl strösocker eller ½ dl strösocker och ½ dl florsocker
1-2 msk vaniljsocker


Rör smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt vaniljsocker. Vill man ha kraftigare vaniljsmak väljer man äkta vaniljsocker och inte vanillinsocker.




Kardemummafyllning 
150g rumsvarmt smör 
1 dl strösocker
2-4 tsk kardemumma 


Rör smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt kardemumman. Vill du ha starkare smak av kardemumma så kan du själv mala eller stöta kardemummakärnor. 


Mandelfyllning

150g rumsvarmt smör 
½ dl strösocker


100g mandelmassa
ev. 1 äggvita


Rör smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt mandelmassan. Arbeta gärna mandelmassan smidigt med lite äggvita innan du blandar den med smöret. Det går även bra att riva mandelmassan grovt på ett rivjärn.


Saffransfyllning

150g rumsvarmt smör 
½ dl strösocker
1 kuvert saffran
2 sockerbitar
100g mandelmassa


Stöt saffranen tillsammans med ett par sockerbitar. Detta gör du för att få ut mer saffranssmak. Rör strösocker, saffran och smör tills det blir gult. Tillsätt riven mandelmassa och rör tills det blir mjukt och smidigt. Arbeta gärna mandelmassan smidigt med lite äggvita innan du blandar den med smöret.


Kokosfyllning
100g rumsvarmt smör 
½ dl strösocker
2 dl kokosflingor
½ dl vispgrädde eller mjölk
rivet skal av 1 citron



Lägg kokosflingorna i grädden. Tillsätt rivet skal av citronen i kokosblandningen. Låt blandningen stå och dra i ca en timme. Rör sedan smör och socker vitt och pösigt. Rör samman smörblandningen med kokosen till en smidig massa. 




(Bullar med vaniljfyllning)
     












Av Robina Antonik - 15 januari 2012 14:37

God middag!


Ska snart ta bussen till Kallinge för ett boxningspass. Härligt!

 


Imorgon ska jag på min första helkroppsmassage, eller min första massage någonsin! Ska bli spännande! Det är en födelsedagspresent från kära Familjen Olsson!  



På tisdag är det jobbdag, woohoo!
Sedan på fredag är det dags för en körlektion till. Wish me luck!  

Nu ska jag tömma kattlådorna och ta tag i lite disk innan träningen. Mer har jag inte för denna gången! 

Hej hopp!



   





Av Robina Antonik - 12 januari 2012 16:56

Halloj!


Nyss kommit hem från staden. Har storhandlar, varit hos vet. med Sotis. Hon har tidigare haft kattsnuva och hade nu var i öronen. Så nu ska hon få örondroppar i 12 dagar. Ska till vet. imorgon också fast med Tyson. Han ska äntligen bli kastrerad! 

 

 
Steg upp tidigt idag då jag hade en körlektion vid 07.30 Vart väldigt nöjd med den, med tanke på att det var 2 år sedan jag körde sist. Har även bokat upp lite fler körlektioner nu också så att man tillslut kan få ett körkort också.    

 


Lägger upp lite bilder från julen när jag fått tag på fler bilder. Men här är några utav dom!


Tivoli i Danmark med Rickard och Tagrid!   


      
                                    
 


Hoppas att alla har haft en lika underbar jul som jag!   



     

Av Robina Antonik - 9 januari 2012 20:36

Tänkte att jag skulle bjuda på lite bilder från nyår! Jag och Anton åkte upp till Göteborg för att fira nyår med min syster Angelika och hennes familj!   
Vi åt massa god mat, hade mysiga filmkvällar, träffade nya människor, shopade, lekte och busade.   



ANTON 
       



JAG

           



Anton och jag + Isabelle

       


Isabelle, Sebbe och andra söta barn!
 

           



THE DOG

     



Jag, syster och systerdottern!

     




Gott nytt år allesammans! (i efterskott...) 


   


Översätt / Translate

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Omröstning

Ostbågar eller chips? :)
 Ostbågar!
 Chips!
 Inget av det!
 Båda!

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Bloggerfy


Ovido - Quiz & Flashcards