Alla inlägg den 26 februari 2012

Av Robina Antonik - 26 februari 2012 10:45


Albins 1:år tårta



Denna tårtan gjorde jag åt min kompis Emelies son Albin på hans ettårsdag.    


Blåbärsmousse

2dl grädde 
2 dl blåbär 
2-3 gelatinblad 2-3msk florsocker


Tårtbotten

3 st ägg
3 dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver 

 

Smörkräm

100 gram smör, rumsvarmt

2 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker


GÖR SÅ HÄR:


Börja med blåbärsmoussen

1. Blötlägg gelatinbladen. 
2. Vispa grädde & florsocker. 
3. Mixa hälften av blåbär & värm en del med gelatin så det smälter, blanda i resten av blåbären. Låt svalna något & vänd försiktigt ner i grädden. 
4. Ställ i kylen 1-2 timmar. 



Gör nu tårtbotten
1. Sätt ugnen på 175 grader. 
2. Använd en 2-liters form med löstagbara kanter och bröa den. 
3. Vispa ägg och socker riktigt poröst.
4. Blanda mjölet med bakpulvret, tillsätt sedan vattnet och mjölblandningen växelvis i äggsmeten. Vänd försiktigt ner ingredienserna med en slickepott.
5. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. 
6. Provstick kakan med en tandpetare för att se om kakan är färdig. 
7. Låt tårtbotten svalna och dela sedan i 3 bottnar. 


Gör sedan smörkrämen

1. Rör smör mjukt. Mikra ev. smöret några få sekunder i mikron.
2. Tillsätt florsockret och vaniljsocker och rör till en jämn smörkräm.


Gör färdigt tårta så här
1. Nu har du en tårtbotten som är skuren i 3 bottnar. Du har en sats smörkräm och en sats blåbärsmousse. 
2. Separera bottnarna och lägg ett lager blåbärsmousse på det understa lagret. 
3. Lägg på den andra tårtbottnen, lägg på ett lager smörkräm.
4. Lägg på den sista tredje tårtbottnen. Täck tårtan med resten av smörkrämen. Ska täcka hela tårtan. 

Detta var grunden av tårtan. Nu är det upp till dig att använda fantasin! Köp marsipan lock att kavla ut och täcka tårtan med. Ett alternativ är att köpa sockerpasta eller göra din egna sockerpasta. Jag använde mig utav MMF, (Marsmallowsfondant). Färgade även MMF:en med pasta färg. Nallen gjorde jag i sockerpasta som jag färgat med pasta färg. Hade även lite smörkräm över som jag spritsade. Dekorerade även med färska blåbär och sockerpärlor (strössel).
 

             


 


Lägg märker till det fina tårtfatet som jag fått av min svärmor!  



Baka och njut! 


Översätt / Translate

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Omröstning

Ostbågar eller chips? :)
 Ostbågar!
 Chips!
 Inget av det!
 Båda!

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Bloggerfy


Ovido - Quiz & Flashcards