Alla inlägg den 27 januari 2011

Av Robina Antonik - 27 januari 2011 23:32

Kärleksmums/Snoddas/Mockarutor


Receptet är taget från
www.recepten.se/recept/mockarutor


Ingredienser:

150 g smör eller margarin
2 st ägg
3 dl strösocker
3 tsk bakpulver
2 tsk vanlijsocker
2 msk kakao
1,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl


Glasyr:
50 g smör eller margarin
3 msk starkt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 dl florsocker


Garnering:
kokosflingor


Smält smöret/margarinet och låt svalna. Vipsa ägg och socker pösigt med elvisp.
Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och kakao. Sikta kakaon om den är klumpig.
Vispa snabbt ihop med elvisp. Tillsätt sedan mjölk, vetemjöl och det smälta matfettet. Vispa försiktigt ihop till en jämn smet med elvisp på lägsta hastighet.


Bred ut smeten i en form ca 40 x 32 cm med minst 3 cm hög kant som du antingen smörjt med matfett och bröat med ströbröd eller kokosflingor eller också klätt hela formen med bakpkåtspapper. Bred glasyren över kakan medan glasyren fortfarande är varm. Strö över kokosflingor. Låt stå och stelna. Skär kakan i fyrkantiga bitar.


Binas tips:

Jag tog lite extra av kakaon. Jag tog även extra florsocker till glasyren för jag tyckte att den blev lite väl tunn, annars kan man ju ta mindre kaffe.
Om man inte har en form som är 40 x 32 cm så kan man göra som jag gjorde.

Jag tog en längd med aluminiumfolie och typ, knycklade ihop och la en bit på både längden och på brädden i formen. Sedan täckte jag med bakplåtspapper. Tänk på att bakplåtspappret kan glida och inte stanna där man vill, så be eventuellt någon hålla fast pappret medans du häller smeten i formen om du inte klarar det själv. Eller så kan man ta och smörja formen med bara lite smör eller några droppar vatten och "stänka" på botten av formen så att bakplåtspappret fastnar. 


De fina tulpanerna fick jag av Antons mamma och pappa, Ulla-Marie och Kai   
 


    

Av Robina Antonik - 27 januari 2011 23:08

Idag åkte Sotis hem till mor och far igen. Hoppas att hon mår bättre och blir helt frisk snart.   


När mamma och pappa var här för att hämta Sotis så bjöd jag på kaffe och kaka. Idag bjöd jag  på kärleksmums/snoddas/mockarutor. Ibland känns det som att de kommer bara för att få äta kakor... pappa sa till mig i telefonen innan jag hade bakat. "Men du har ingen kaka till oss idag då?... jaja..."

Sen blev jag sugen på att baka ändå, och mamma har alltid så bråttom här ifrån då pappa hellre stannar en stund. Jaja!


Jag har redan diskat 2 gånger idag och det behövs en tredje gång... men det får allt vänta tills imorgon...


Idag gjorde jag kycklinggryta med citron serverat med ris. Gott tyckte jag, Anton med fast han var inte så glad för citronsmaken ;)   

Jag gör ett extra inlägg med recepten på Kyckling grytan och kärleksmumsen.


Nu har jag och Anton kollat på Family Guy i typ... Star wars version "Something something something dark side". :D Family Guy é bäst!    


Här ser Sotis tjock ut, men hon är grymt smal och väger knappt någonting!   

Tyson   


    

Tidigare månad - Senare månad

Översätt / Translate

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Omröstning

Ostbågar eller chips? :)
 Ostbågar!
 Chips!
 Inget av det!
 Båda!

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Bloggerfy


Ovido - Quiz & Flashcards